Monday, May 14, 2007

جسر مصر السعودية....عليك واحد







الإسبوع اللي فات اتنشر خبر في كذا جريدة -منهم الأهرام- ان الأسبوع ده الملك عبدالله خادم الحرمين مالك السعودية هيقوم بوضع حجر أساس جسر بين مصر و السعودية ..طوله 50 كم و يصل بين تبوك بالسعودية و شرم الشيخ بمصر
الجسر المفروض انه هيخدم ملايين المعتمرين و الحجاج و العمالة المصرية في السعودية ..بالإضافة لأنه هيكون ممر سهل و سريع للسياحة العربية و بالذات الخليجية للمرور عن طريقه لقضاء الأجازات القصيرة في مصر


الفكرة قديمة اقترحها الملك الراحل فهد على الرئيس مبارك منذ سنوات عديدة و توقفت الفكرة و عادت مرة أخرى للظهور على السطح بعد غرق السلام 98 و مقتل 1000 شخص كانوا على متنها ميتات تنوعت ين الحرق و الغرق و القتل عن طريق أسماك القرش


طبعا اول ما قريت الخبر قلبي وجعني و قلت لنفسي
too little too late
يعني لو كان الجسر ده اتبنى من كام سنة مش كان زمان الغلابة اللي أكلهم سمك القرش و الراقدين دلوقت في مقبرة جماعية في قلب البحر الأحمر بفعل"مجهول" حتى الآن ..مش كان زمانهم وسط أهلهم و كان زمان ألف أسرة ما انكسرش قلبها و ضاع عائلها و انقطع رزقها
و رجعت أقول " أستغفر الله العظيم" ..لو ..تفتح عمل الشيطان..ده نصيب و قدر..و حطيت النكد و الغم على جنب و استبشرت خير
استبشرت خير بخطوة اتأخرت كتير ..بس الحمدلله مادامت جت ..هيبقى فيها خير كتير
يعني أولا ..هتحمي ناس كتير من مخاطر عبارات لا تصلح للإستخدام الآدمي لأنها أصلا لنقل المواشي
ثانيا هترحم ناس كتير من المرور عبر الأردن و قرف المعاملة و الإنتظار بالساعات و الأيام لعبارات لا ليها نظام و لا مواعيد ..و كمان هترحم الناس من ميناء السويس و المعاملة غير الآدمية من مصريين لمصريين زيهم
ثالثا توفير مادي كبير لناس غلابة ماعاهمش سعر تذكرة الطيارة منهم اللي راجع بعد المرمطة في الغربة و نفسه حد يوفر عليه مرحلة أخرى من مراحل المرمطة و منهم اللي مسافر يأدي عمره و حج و المعاملة اللي بيتعاملها بتخليه يخرج عن شعوره و يبوظهم قبل مايعملهم أو تبوظ عليه روحانياتها و تديلوا طابع الغم و النكد المصري قبل ما يروح
رابعا: الخليجيين اللي هيبقوا رايحين جايين بسياراتهم ..و تنشط سياحة اليوم الواحد ..خميس و جمعة أو أربع و خميس في مصر
خامسا: غالبا التكلفة كلها هتدفعها السعودية و احنا هنستفيد برسوم العبور اللي هتدخل كرش الحكومة من غير ماتدفع ولا مليم..


و لأول مرة في التاريخ و فور نشر الخبر على موقع العربية توالت التهاني من الجانبين المصري و السعودي ..من المرات القليلة اللي تلاقي فيها الشعب المصري و السعودي متفق على حاجة و مش نازلين شتيمة في بعض
طب كويس جدا..الخطة موجودة و التمويل موجود و الهدف واضح و سامي و الشعبين موافقين ...يبقى ايه المشكلة


و اذا بكرسي في الكلوب يضرب الليلة كلها و يقلبها غم في غم


جريدة المساء نشرت التصريحات الرئاسية عن المشروع
أنا لا يممممممممممممكن أوافق على حاجة زي كده..ازززززززززززززاي ..انتوا عايزين تبوظوا شرم الشيخ
الحقيقة في اللحظة دي كان نفسي أولع في نفسي



إزااااي ..أنا مافكرش في موضوع زي ده؟..إزاي أنانيتي المتناهية تسبب في اني أنسى ان جسر زي ده هيخللي الرعاع اللي زينا يوصلوا لشرم
شرم الحضارة شرم الثقافة شرم الإباء و التحدي..طبعا ..إلا شرم..نموت نموت و تحيا شرم
حرفيا ..لازم كلنا نموت عشان شرم








لازم ابن الراجل اللي فوق ده يموت عشان القمرات اللي تحت دول دول ياخدوا حمام شمس..طبعا








ازاي نعرض سياح شرم و دهب اللي أكتر من 75% منهم اسرائيليين لشوية رعاع زينا؟
انتوا عايزين المصريين رجليهم تاخد على شرم؟..و يوم ماييجوا يعملوا فرح ابن جيمي مايلاقوش حتى نضيفة من المصريين؟


ده على أساس انه من المنطقي المصري اللي مش لاقي تمن تذكرة الطيارة و بيسافر بري من و الى أرض الغربة و البهدلة هييجي يصيف في شرم و هيجيب معاه المدام و الأولاد و اللي اشتغل بيه في سنة يضيعه في اسبوعين


و على أساس ان شواطئ شرم مفتوحة على وسعها مش مخصصه لقرى سياحية و فنادق خمس نجوم ماحدش يقدر على تمن نص نجمة منهم


و كمان المعتمر و الا الحاج اللي جاي من أرض الحج ..هيلاقي نفسه خد جرعة ايمانية أكبر من اللازم فيقول في نفسه أطري المسائل بأه بيومين في شرم أتفرج فيهم ع الأجانب و المايوهات ماركة "صنع في ألمانيا أو ايطاليا أوحتى تل أبيب"


حاجة غريبة جدا ازاي أنا مافكرتش في كده...رغم ان بعض الأفكار الغبية جات في دماغي زي مثلا ان الجسر ممكن يوصل لمنطقة خارج شرم بكام كيلو أو حتى بعيد عنها 10-15 كيلو و ساعتها مش هيبقى فيه مشكلة


لكن لاااااااااااااا..المشكلة برضه موجودة هتخللي الناس دول اللي بسموهم مصريين يقربوا من أرض شرم الشريفة و قاطنيها ال"في .آي .بي"..يبقى لا..لا و ألف لا
يا جماعة احنا من قديم الأزل عارفين وظيفتنا كمصريين في هذه الحياة...احنا لازم نموت..و نتبهدل ..و نتمرمط في بلدنا...بس السياح ..لأ..لأ..و ألف لأ
ولا جسر ولا يحزنون..ايه يعني 1000 والا 2000 والا حتى مليون يموتوا في سبيل شرم



شرم شرم ..تحيا شرم
نموت نموت..و تحيا شرم

99 comments:

Unknown said...

بيفكرني بمبدأ الأرض المحرمة عند بعض الديانات

صاحب البوابــة said...

بالفعل سنظل في نظر ذلك النظام الفاشي المستبد

مجرد رعااااااااع

تحياتي لكل الرعاع

Islamist Bloke said...

حقيقى والله

انا اول ما قرأت الخبر....عيني دمعت....يا سوسة انا فعلا من اسبوع كنت فرحان جدا وعمال اقرا الاخبار المتوالية ومن الجزيرة للعربية للاهرام نفسها ....وفى الاخر....الحقير ده جه وقال لن اسمح أبدااااااااااااااا بافساد الحياة فى شرم

حسبي الله ونعم الوكيل


نفس اللى انا حسيته بالظبط

ربنا يزيح عننا الفرسة يا سوسة ويهدينا اجمعين

اللهم امين

Islamist Bloke said...

وبعدين هو مش هيموت بأة؟ انا اعصابى تعبت والله...امتى يموت ويريحنا....يموت ونرتاح...اما هنرتاح بانقلاب للجيش لو حاول ابنه يمسكها....او هنرتاح بثورة شعبية يعملها الشعب ده لما يفوق....او نرتاح اننا نموت من الفرسة لو ابنه مسكها


وربنا يهدينا اجمعين

اه صحيح

مفيش اخبار عن ولى عهد جديد...واللا جيمي طلع معوق زي ما المعارضة كان متوقعة وبتشنع

طيب تفتكرى بعد مرور 9 شهور من دلوئتى....الكلام هيبتدى باة والمعارضة تعمل حوارات و سوزان تقول لديجا انا يا حبيبتى قلقانة وما تيجي ناخدك مشوار نتفسح كدة....وتطلع بيها عيادة دكتور تكشف عليها زي أى حماة مصرية

اااااه نسيت....البعيدة انجليزية

وربنا يزيح عننا الاحتلال اللى كابس على نفسنا

اللهم امين

Amr Ahmed said...

سوسة هانم

كالعادة موضوعك جامد
وخصوصا اني شفت الردح اللي حصل علي موقع العربية
لما حسني قال لا

هما بيكرهونا كده ليه

انا بصراحة مش قادر اححد وجهة نظر موضوعية

لان المميزات اللي اتقالت كويسة
والعيوب تقلق

وبعدين مجتش علي الجسر

عدى النهار said...

إضافة لما كتبتِ... كلام جمال سلطان بالمصريون يستحق القراءة
عند الإعلان عن الجسر
http://www.almesryoon.com/ShowDeta
ilsC.asp?NewID=33957&Page=1&Part=8
بعد نفى مبارك للخبر
http://www.almesryoon.com/ShowDeta
ilsC.asp?NewID=34244&Page=1&Part=8

rony said...

ياسوسه يامفروسه
بعد السلام عليكم طبعا
انا رايى تغيرى اسم مدونتك وتخليها سوسه الحقوده او سوسه الحسوده
ايه ياستى هاتحسدينا كمان على شرم الشيخ
طب ده انا كنت ناويه والنيه لله انى لو سافرت فى اى حتى فى اوروبا والدول المتقدمه اللى يسألنى "هوير دو يو كم فروم " هاقوله بكل فخر " ايم فروم شرم الشيخ "
جايه انتى دلوقتى تقوليلى شويه ناس عايزه تروح تشتغل وتعمل عمره ومش عارف ايه
ياستى مهو انتى مش فاهمه نظريه الحكومه فى العبارات الغرقانه والطيارات المفقوده
لاقت الشعب مش بيحدد النسل ...قالت تحددهوله
بلاش حقد على الطبقه الراقيه اوى دى
خلينا فى حالنا ماشيين جوه الحيطه

رينـــــــــــا said...

ان لله وان اليه راجعون

والله بجد حسيت بالغثيان

ايه القرف اللى احنا عايشين فيه دا

مفيش فى ايدينا غير حسبى الله ونعم الوكيل

هو انتى مبتجيش ليه؟؟ما تبقى تيجى :D

Anonymous said...

أنا برضه سمعت عن مشروع الجسر

بس مافهمت ليه اتلغى

هو مين اللي اعترض؟

مين هوه ده اللي في الصورة؟؟

ياسر من الطرف الآخر للبحر!

الهادي كملاوي said...

والله انبسطت للفكرة .. لأن مصر حتستفيد والغلابة البتأكلهم أسماك القرش .. ولكن إزاي تفكير الجماعة دول انحرف إلى سكة ثانية ..
على كل مقالك رائع وانت رائعة بالجد يا سوسو .. اهنئك بحرارة

عصفور المدينة said...

اللي استغربت له حاجتين
الأولى العلانية بتاعة الموضوع
والثانية إعلان السعودية في نفس توقيتات الإلغاء عن وقت الافتتاح وكدة
قلت بس كدة يبقى ناويين يعملوا جسر لنص المسافة والناس تنط في المية عشان بدل عبارات وغرق والذي منه
يبقى زي يا أماه اصبري فإنك على الحق

شــــمـس الديـن said...

تعرفي يا سوسة

انا نفس الخبر سمعة و نفس الموضوع فقعني كدا - رغم اني اخدت مناعة ضد الفقع

لكن يعني ايه لن نسمح بمساس شرم الشيخ

انا سمعت مقولة و هو بتقول انه مش لازم نستثمر في سيناء كتير لان اغلب اللي فيها يهود ... و ان اليهود بيعتبوا انها مرحلة انتقالية و هياخدوها تاني علشان كدا احنا مش عايزين نزعل ماما امريكا و نعمل تنمية محترمة بمعني الكلمة في سيناء

الله ياخد اللي في بالي اللي

بس اقول ايه
حسبنا الله و نعم الوكيل
و الناس دي ناسيين انهم هيموتوا و ساعتها ..... مش هعتقهم !!!!!!!!!!

نقطة مية said...

بلاش شرم اي حتة تانية نمد منها الجسر مش نرفض المبدأ من اساسه..والله شكلنا بقى وحش بقى السعودية خايفة على حجاجنا و معتمرينا اكتر منا!!؟

بوست حلو فكرنا بقيمتنا كمصريين

بالتوفيق

Anonymous said...

عذر أقبح من الذنب

والذنب هنا هو التأخير فى بناء الجسر

العالم كله بيتكتل وبيبقى كيان واحد واحنا بس اللى بنبنى أسوار وحواجز

زى مانتى قلتى
كلام من القلب و العقل واحيانا...المرارة

اذا كان هناك مراره
:(

سلام

محمد عبد الغفار said...

اللى عليه واحد اللى صدق ان الموضوع ده هيتم

اللى صدق ان اسرائيل ممكن تسمح بإتصال برى مباشر بين دولتين عربيتين دون المرور بأراضيها

اللى صدق عليه واحد

فارس عبدالفتاح said...

قبل ما اخش في الموضوع يا دكتورة أحب أفكرك بموضوع حماس والسلطة الفلسطينية بخصوص الصلح ولو فاكره العبد لله قال لك أنهم سوف يرجعون تأني لقتال بعضهم أكيد فاكره وكان ردك أن أتفاءل خير ؟ !!

السياسة لا توجد فيها تشاءم ولا تفاؤل بل مصالح واتجاهات ومطالب .

أقول احم احم ..... حماس من جانبها لا تريد أن تقاتل السلطة أما السلطة تريد أن يكون لها النفوذ السياسي كله بدون منازع وفى نفس الوقت يوجد بعض العملاء لإسرائيل داخل السلطة وهذا أمر لا شك فيه .

وباستفزاز حماس حتى تقع في المحظور وهو عدم مراعاة المواطن الفلسطيني ومصلحته !

وحماس من جانبها لان تستسلم ولان تتراجع عن فكرها ومبدأها ولكن لكل مقامً مقال .


أما عن موضوع الجسر بصراحة أنا عاوز أتكلم بس خايف حد من الإخوة يدخل مع في حوار ذي اللي فات ويبقي جنت على نفسها براقش !

بس بسرعة وباختصار أنا مسمعتش عن الموضوع ده خالص ولكن !

الزعيم الراحل جمال عبد الناصر كان من احدي مطالبه للصلح مع إسرائيل أن يكون هناك طريق بري بين مصر والأردن والسعودية عن طريق صحراء النقب .

ولكن الإسرائيليين رفضوا هذا الأمر وعتبروه أمر غير معقول وخارج عن المنطق بحيث كيف تحتل إسرائيل أراضي عربية ثم بعد ذلك تعطيها لهم وبالأخص لجمال عبد الناصر !

وحتى لا تكتمل الوحدة العربية بترسيم طرق توصل مصر القومية العربية بالوطن العربية والخليج بشكل خاص ( البترول ) ... أمريكا !

ولو كان بمقدور إسرائيل أن تعزل مصر عن شمال أفريقيا لفعلت ذلك ( ليبيا والجزائر والمغرب وموريتانيا والسودان ) .

وان معاهدة كمب ديفيد تنص في مجملها على عدم التواصل مع العالم العربي ككل - جغرافيا – وسياسياً - وحتى - ثقافياً ( العروبة ) – وفكرياً ( القومية ) !!

هذا وبالله التوفيق .... والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته


عفواً إلى الإخوة الذين كانوا يهاجمون الزعيم عبد الناصر على المحاكمات العسكرية التي كانت تقام في الأيام الأولى للثورة أقول لهم .

أن السادات أقام هذه المحاكمات في ثورة التصحيح بعد خمس وعشرين ( 25 ) عاما على الثورة .

وألان خلفه العميل الثاني الطيار محمد حسني مبارك يقيم محاكم عسكرية للإخوان المسلمين في مصر عبد الثورة بقرابة خمسة وخمسين عاما ( 55 ) .

فهنيئاً للشعب المصري بثورة التصحيح وكمب ديفيد والتطبيع والدولة المدنية والديمقراطية ودولة القانون في عهد مبارك .

Tamer Nabil Moussa said...

عارفة كمان سبب النفى الصريح ان اسرائيل ابدت اعترضها وخوفها على نفسها من الجسر

تحياتى

إيمــــان ســعد said...

قصدك

نموت نموت و يحيا آل مبارك يا سوسة

حسبي الله و نعم الوكيل

الاسرائليين تخوفوا من خطوة زى ده تقدر تقرب بين البلدين بس عمو مبارك قالها لا يمكن بالتلاته

خلى اللى يغرق يغرق

و اللى يموت يموت

و تحيا مصر

Anonymous said...

عفواً خبر عاجل تعلن الخارجية الإيرانية عن استعدادها لتبادل العلاقات
الدبلوماسية الرسمية بين مصر وإيران

........ انتهي

ولكن طبعاً مصر سوف ترفض لنفس الأسباب التي بينتها سابقاً ولكن في الإعادة إفادة .


حتى لا يكون حلف يهدد إسرائيل أو المصالح الأمريكية في المنطقة !!

المبدأ( الحجة ) الذي سوف تستند إليه مصر في رفضها هذا سوف يكون بحجة تدخلها في العراق أو أن إيران شيعية أو أنها تتجسس علينا أو أن سياستها تعادي العربي مع أن مصر ملهاش دعوة خالص بالعرب ولا العروبة منذ أن مات الزعيم عبد الناصر رحمة الله عليه وطيب الله سراه

وهذا الرفض سوف يأتي في تجديد تفعيل معاهد كمب ديفيد التي وقعت عليها مصر في عام 1979 م ،

وبمقتضاها العمالة على العرب والمسلمين والشعب المصري نفسه .

هذا وإنا لله وإنا إليه راجعون

علا من غزة said...



فعلا الموقف الرئاسي مش مفهووووم ابدا

يا عمي ده حتى من فرج على مسلم كربة من كرب الدنيا فرج الله عنه كربة من كرب يوم القيامة

طيب مثلا يغيرو مسار الكوبري ولا حاجة

ايه التناحة دي !! ربنا بس يجازي اللي كان السبب

سوري يا سوسة يعني انا صحيح مليش في مصر ولا في السعودية بس فعلا الخبر ده استفزني جدا

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

نفسى افهم انتم اندهشتو لية

انا فقدت القدرة على الدهشة اساسا

يا جدعان البلد مش اسلامية فوقو بقى

دى بلدهم وها عبارة عن كلاب صيد

الناس دى والعياذ بالله مش بتخاف

البلد دى مش بلدنا

دى وكالة الحاج حسنى وولدة جمال يا اخوة صباح الخير

بياترتس said...

ههههههههههههههه
من حقك تكون مفروسه يامفروسه

قلب أبيــض said...

موضوع كويس بس فين الفلوس اللى تعملكل المشروع دة الا ان تكون من قبل امنا الكبيرة
واللى انتى عارفاها
ماما امريكا
وشكرا

AHMED SAMIR said...

طب ليه بتقلبي عليا المواجع بس
الغريب والعجيب ان اللي كانوا بيهللوا للمشروع وعظمته قبل مانعرف رأي فخامته..كلهم اتكتموا تماما وكفوا ع الخبر ماجور ولا كأن كان حد بيتكلم على جسر ولاحاجة
لدرجة اني حسيت انه كان بيتهيا لي واني كنت بحلم
تحياتي واحتراماتي

Monzer said...

أنا كان نفسى فى مرة أنزل شرم وقلت زيها زي أي حته أنزل وبعد كده هاعرف آأجر ميت شقة
قالولى انت أهبل يا عم انت ولا مش من هنا ، شرم ايه الى تروحها لازم تجيب تصريح،
قلتلهم معلش أصلى مش عارف مكان سفارة شرم الى فى القاهرة ابقوا هاتوا العنوان

وكمان الساحل واسع وعريض وفارد كتافه والى يتعمل فى شرم يتعمل فى أي حته ايه الغلاسة ده

بس أنا حاسس ان السمك الى فى المية لسه ماشبعش وطبعا حكومتنا عندها رأفة بالأسماك جديدة ده فعاوزة تأكل السمك شوية

أنا بجد عمال أضرب نفسى ميت صرمة علشان أول مرة أدخل عندك هنا وقريت حوالى ست بوستات وداخل على الأرشيفات ونفسى أعلق على كل واحد فيها

بجد مش عارف الكيماء بتعمل ايه أي مدون صيدلى ولا دكتور بيبقى جامد زيك وزي أحمد سمير كده
امل لو كنتم أدبى كنتم هاتعملوا ايه

صاحب البوابــة said...

الاخوة الكرام لأن دورنا هو إظهار الحقيقة وتوعية الناس بها , ولأن ما علمته عن ذلك المجاهد يمثل قيمة عظمى المفترض أن نفتخر بها ونكرمها , لا أن نعتقلها ونسجنها , فإني أطلب منكم رجاءاً أن تساعدونا في بدء حملة الافراج عن شيخ المجاهدين السيد / أبو الفتوح شوشة , وتتمثل الحملة في نشر هذا البوست الجاهز يوم الجمعة الموافق 19/5/2007 , ونشر صور شيخ المجاهدين في جميع المدونات المشاركة – الصور موجودة في مدونتي- , مع توسيع نطاق الحملة لتشمل كافة المدونات التي نستطيع الوصول اليها .. وجزاكم الله خيراً ...

البوست بعنوان

أن تكون أبو الفـتوح شوشة

حملة الإفراج عن شيخ المجـاهدين :

في ظل تلك الهجمة الشرسة التي يتعرض لها كل وطني حر شريف , تتعدى تلك الهجمة هذه المرة خطوطها الحمراء , وتتمادى في غيها المنهجي , لتصطدم برمز من رموز العزة والكرامة في مصرنا الحبيبة , إنه شيخ المجاهدين الذي يربو عمره عن الثمانين , الأستاذ أبو الفتوح شوشة , ورغم ان الكثيرون من قد لا يعرفونه , ربما لأنه ليس بلاعب كرة قدم قديم أو مطرب شهير قد إعتزل ... بل إنه من القلائل الذين ما زالوا أحياء ممن سبق لهم الخروج مجاهدين وقت تقسيم فلسطين عام 48 م , ورغم أن الكل قد تناساه , في غمرة إعتقال نائبي مجلس الشعب من الإخوان المسلمين , وقد تم إعتقاله معهم وقتها بكل القسوة رغم شيخوخته وكبر سنه , إلا أنهم لم يرحموه , ولم تمنعهم كهولته , بل لفقوا له التهمة الشهيرة وهي محاولة قلب نظام الحكم !!! وكأن كهولته وكِبر سنه تسمح له بمجرد التفكير في قلب منضدة و ليس قلب نظام الحكم !!! لكننا اليوم نعلنها إننا لم ننساه , وكيف ننساه ؟؟ وقد حمل لواء الرجولة والعزة آنفاً وخرج ببدنه وماله قاصداً فلسطين ليجاهد عام 1948م اليهود الصهاينة وهو يبغي النصر أو الشهادة , , إنه اليوم له كل الحق علينا في ان ندعمه تماماً , حتى ولو لم يطلب , وحتى ولو لم يعلم , فإننا من منطلق من نمثله من صحافة شعبية , تمارس دورها في تنوير شعوب المنطقة , نعلن اليوم ما الذي يعنيه أن تكون شخصاً كشخص أبو الفتوح شوشة في مصرنا الحبيبة ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تكرم وتصير رمزاً لكرامة الرجال لو كنت في بلد غير مصر ... أما لأنك في مصر ... فهذا معناه أن تصير نزيل أحد السجون وحبيس أحد المعتقلات ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تخرج للجهاد في فلسطين وعمرك لم يتجاوز التاسعة عشر ...فتبلي البلاء الحسن ... ثم تعود لتنال جزائك على جهادك وبدلا من تكريمك يزج بك في السجون 15 عاماً مع الشغل والنفاذ ..

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تعود من فلسطين راضياً عن نفسك ... راضياً عن جهادك ... راضياً عما فعلته لرفع لواء الذود عن فلسطين ... فلا يرضى عنك النظام ... لتذوق الويل والتعذيب في السجون المصرية ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تخرج من السجن بعد 15 عاماً كاملةً لتمارس رسالتك في البناء والاصلاح من جديد ... بدون أن تتغير قناعاتك أو تتزعزع ثقتك في نفسك ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تترشح في انتخابات مجلس الشعب لعام 1987م ... فيهب جميع أبناء دائرتك لإنتخابك ... بما فيهم أقباط دائرتك بالكامل .... فتنجح نجاحاً باهراً ... ثم يتم حل المجلس لأجل إسكاتك ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تتحصن بحب الله و تحظى بحب الناس لك ...... لكنك في الوقت نفسه تجد أن النظام يُكن الكره لك ... ويعتقلك المرة تلو الأخرى ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه ألا يرحموا شبيتك وأنت قد قاربت الثمانين ... فيزجوا بك في المعتقلات غير آبهين ... ويحولوك لمحاكمة هزلية غير مستنكرين ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه أن تُحارب في رزقك وسكنك وراحتك وانت شيخ كبير ... ويضيقوا عليك كل شئ حتى يسجنوك ... في الوقت الذي تتمنى أن تنعم فيه براحتك ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه جهاد في صغرك ... تعذيب في شبابك ... بهدلة في كهولتك ...

أن تكون أبو الفتوح شوشة فهذا معناه ... اننا معك حتى النهاية ... نهاية ظلمهم أو نهايتهم ...

الروابط :
مدونة انسى تذيع نبأ اعتقال شيخ المجاهدين
http://ensaa.blogspot.com/2007/04/blog-post_9947.html

مجلّة "فلسطين المسلمة" تذيع فقرات من جهاد شيخ المجاهدين
http://www.fm-m.com/2003/aug2003/story24.htm

تقرير صحيفة المصريون عن اعتقال قدامى رجال الاخوان المسلمين
http://www.almesryoon.com/ShowDetails.asp?NewID=34088&Page=1

ملف pdf عن جهاد شيخ المجاهدين المصريين في فلسطين
http://www.fm-m.com/2003/aug2003/pdf/51.pdf

جاري تدعيم الحملة بتقرير جريدة الدستور عن شيخ المجاهدين بتاريخ 13/5/2007
جاري تدعيم الحملة بتقرير جريدة الوفد عن شيخ المجاهدين بتاريخ14/5/2007

ذو النون المصري said...

انا صراحه لم اندهش و لم افكر في الامر بالصوره الايجابيه التي توقعها البعض لان الحال العربي لا يطمئن الان اطلاقا و منذ مده فالقطيعه و الخلافات هي الضلع الرئيسي في كل علاقات العرب ببعضهم فلم اتوقع اي ترابط او اتفاق ممكن ياتي بنتيجه ايجابيه علي الاطلاق
و اري ان نظم الحكم يجب ان تتطهر اولا من الاستبداد واستعباد الناس حتي نطمئن الي اي مشروع وحدوي بين العرب
الخلافات تنشا بين الحكام بصوره شخصيه فتنقلب الي خلافات و خناقات بين الدول بكل اجهزتها و في ظل هذه الاوضاع لا اري ان هناك بوادر نجاح ممكن نطمئن اليها للوحده
اذا كانت السعوديه فعلا تطلب ربط حدود البلدين فلماذا يقفون ضد السوق العربيه المشتركه مع باقي دول الخليج و لا يتخذون خطوات ايجابيه نحو هذا المشروع الاهم للوحده العربيه الكبري
انا اعتقد ان السعوديه متحمسه للمشروع فقط لانه جالب للمكاسب الماليه العظيمه و لا علاقه لوحدة العرب هنا بالموضوع
و اعتقد ايضا ان مبارك رفضه لاسباب ماليه ايضا فالارباح كلها ستدخل جيب المنفق علي المشروع و هو لن يقف هكذا طرطور خاصة اذا علمنا ان المال العربي الذي سينشيء المشروع هو مال عائله مالكه بالاساس
يعني تقدروا تقولوا ان الجسر هيكو تقريبا سعودي فقط
سواء من ناحية الانفاق او جني الارباح
امر اخر
اري ان مبارك يجد لشخصه الامان في شرم الشيخ لذلك هو قاطع ارجل المصريين ان تطاها او تدخلها و هذا يوفر له جو امان من الاغتيالات و خلافه و لو بني الجسر فعليه ان يبحث عن مكان اخر لعائلته
هذا ما اعتقده
تحياتي

Nasr Misr said...

بس حالة السلام بين المصريين والسعود-ديين ديه لم تستمر لخبرين كمان حتى، أول ما العربية نشرت رفض حسني، انهالت شتايم بتوع الكبسه على دماغ المصريين، من "وفرتم" الى "كده انضف"، اظاهر كل العالم بيعتبر المصريين رعاع مش بس النظام اللي بيحكمهم.
:)

Anonymous said...

السلام عليكم

سوسو!!!
وله بلاش دلع D:
انا مستعده
بس بردك بلاش سوسة(:

كنت قعده انا واخويه قبل ما احمد زكي يموت بنتفرج ع فلم ايام السادات
فبقوله احمد ذكي دا جامد اوي.. ممثل بجد

فقلي دا عايز يعمل فيلم عن مبارك!!!
بس الفيلم اكيد هيبقي فيلم كباري


بيني وبينك...
كباري كبريهات مش فارقه
وحتي لو كباري مهي بتوجهات امريكيه من اليهود

وسلملي علي جسر مصر السعودية!!!
وسيبك من شرم ... دي كوبري بردك
كوبري حجه ههه الله اعلم بالسرائر

والله المستعان

FTM said...

منة لله ..انا متهيألى ما مرش حاكم فى التاريخ مكروة بالشكل دة ؟؟ تعرفى انتى ؟او تفتكرى كان فية ؟

Anonymous said...

سوسة هانم مفروسة

حظرتنا زعلان منك كتيييير هانم لانك عاوز تعكنن على مزاج حظرتنا وتجيب الشعب الخنزاور مدينتنا العزيزة شرم اللى بنيناها مخصوص بفلوسهم وحرمانها عليهم لتكون مقرا لعائلتنا الملكية ونبتعد عن دوشاتهم وطلباتهم التى دائما لاتنتهى ونحن انعمنا عليهم بان نكون ولى النعم وهذا اكبر انجازاتنا طوال حكمنا المديد وسوف نظل لاخر نبضة فى قلب حظرتنا راكزين على انفاس الشعب الخرسيس مفهوم هانم

الحصان الأسود said...

لا الموضوع مش كدة

الفكرة ان انشاء القواعد الخرسانية للكوبري دة ستتسبب في تدمير الحياة البحرية و الشعب المرجانية في اجمل مناطق الغطس في العالم في شرم الشيخ و رأس محمد

و تدمير متر واحد من الشعب المرجانية يحتاج إلى خمسون سنة حتى يتكون من تاني

يعني ضربة للسياحة و الطبيعه و رياضات الغطس و اغلاق الفنادق و المنتجعات نهائيا و لمئات السنين

تحياتي

يا مراكبي said...

أعزائي

قد كانت فرحتنا كبيرة بهذا الخبر وخصوصا أنه سيعود علينا نحن المغتربين بفائدة مباشرة .. كما أن الجميع هلل فرحا لهذا التعاون بين البلدين

أنا لا أدعي بالطبع أنني على علم بالتفاصيل الفنية للمشروع لكنني أعلم بأن المشروع قد قتل بحثا ومنذ سنوات طويلة .. والفائدة المرجوة منه بالنسبة لمصر عالية جدا وبالذات على المدى البعيد وهو ما نفتدقد إدراكه دائما

أما ما أحزننا بالفعل هو ما تناقلته وسائل الإعلام بأن سبب رفض المشروع هو سياسي في المقام الأول وليس كما نشر بالجرائد الحكومية .. أحسسنا بالمهانه .. ونظر لينا أشقاؤنا العرب بنظرة قتلتنا خزيا وعارا

هذا الشعور جعلني أقرر ألا أكتب عن هذا اموضوع .. فأنا أريد أنا أنسى

مشروع انسان said...

هى المشكلة ان شرم الشيخ مش للمصريين دى للاجانب والاسرائيلين والمسئولين يبقى ليه بقى ندخل نفسنا فى اللى ملناش فيه ما هى البلد واسعة اهى حبكت يعنى نتكلم على كام متر دول صحيحي شعب رغاى ويستاهل اللى يحصله
يعيش الوطن واحنا مش مهم

سندباد said...

حسبي الله ونعم الوكيل

Anonymous said...

معلش ياسوسه يامفروسه
انا جت ليه فرسه دلوقتى وانا بقرء تعليق السيد الحصان الاسود

وبعد أذنك بس هارد عليه
كلام حضرتك أبعد مايكون عن الواقع

حاسستنى ان احنا بنبنى سور مش كوبرى الكوبرى أقصى عرض ليه مش هايعدى 20 متر
ويمكن أقل كمان
حكايه القواعد الخرسانية دى اللى هاتدمر الحياه البحرية دى حجه واهيه وبليدة وخداع كبير قوى للعقل البشرى
يافندم ممكن تتعمل جزيرة صناعية والقواعد بتاعت الكوبرى تترمى على الجزيرة الصناعية وأصلا فى جزر طبيعية
ممكن الكوبرى يتعمل معلق لحد أبعد نقطة عن الشعب المرجانية
الحلول الهندسية موجوده مش هاتغلب فى حل مشكلة شويه شعب مرجانيه
ولعلم حضرتك فى اصلا حفارات بترول بتدور على البترول فى البحر الاحمر

المشكلة مش مشكلة بيئية ولا حتى طبيعية لأن الهندسة حلت كل المشاكل اللى سعادتك قلت عليها

الكلام اللى حضرتك قلته ده زى طياره على مدرج وجاهزه للانطلاق والاقلاع بس برج المراقبه موقف الطياره علشان فى دبانه واقفه فى اخر ممر الاقلاع

المشكلة سياسية بحته والأخوه هنا قالوا مين السبب
وانا لازلت شايف ان السبب اسرائيل وأمريكا مش السياحه
واذا بتتكلم على السياحه بقى
ماهو الكوبرى برضه ممكن يجيب السياح العرب لمصر
للأسف الجسر ده كان المفروض يتعمل حتى اذا كان كلامك مضبوط وايه يعنى 50 سنه ماهو مصيرها تكبر وتكتر وخلاص

على كل حال حضرتك حر تصدق ان الموضوع وقف علشان الكلام اللى انت قولته او علشان السياسه بس المنطق بيقول انه وقف علشان السياسة

سلام

الحصان الأسود said...

حسن محمود

والله ياباشمهاندس انا مش فاهم انت بتهاجمني بالشكل دة كدة لية

وواضح ان معلومات معاليك في الهندسة ضليعه جدا بدرجة برفيسور

و بتكلمني كمان كأن انا المتحدث الرسمي بأسم حكومة بلدك المباركة

نفسي افهم جزيرة صناعية اية اللي تتلم فيها قواعد كوبري طولة 50 كيلومتر عالاقل و بقية الكوبري طاير في الهواء - اسأل اي مهندس تعرفة عن ما تتحدث فية

و دبانة اية و مدرج اية يا عم ابو علي

هات امثلة معقولة شوية يا كابتن بايلوت

و مافيش حاجة استفزتني في تعليقك الا واية يعني خمسين سنة في الشعب المرجانية و اية اصلا الشعب المرجانية وايه يعنى 50 سنه ماهو مصيرها تكبر وتكتر وخلاص

للدرجة دي الاستخفاف بهبه الله لبلدك من حياة بحرية و شعاب مرجانية نمت في الوف السنين و اصبحت من اروع الاماكن في العالم التي بها ثروة من شعاب مرجانية و حياة بحرية

يا كابتن لما متر مكعب من الشعب بيحتاج 50 سنة لينمو نستنى الاف السنين علشان حائط الشعب المرجانية اللي حايتدمر بسبب قواعد كوبري دة اذا كان سينمو من تاني

يا متر حسن في شرم ممنوع ان سفن الغطس ترمي خطاف علشان تتثبت فوق الشعب لأن الخطاف بيدمر الشعب

الحل الابسط هو ان يتم عمل هذا الكوبري الذي سينقلنا للعالم الاول و يدخل بنا الالفية الثالثة لمكان اخر بعيدا عن حائط الشعاب المرجانية و شرم الشيخ و راس محمد

ياريت يا أخ حسن لا تتحدث فيما لا تفهم فية و ياريت بالأكتر لا تهاجم شخص لا تعرفة و لا تهاجم و طنيتة

تحياتي

الحصان الأسود said...

بالمناسبة السفن بتاعه البحث عن البترول اللي بتتكلم عليا ممنوع اصلا مرورها فوق منطقة الشعب لا هي و لا اي سفن ركاب
و البحر الاحمر شيء يا ابو علي و شرم و خليج العقبة شيء
البحر الاحمر كبير قوي يابو علي

و علشان تبقى عارف كمان القواعد الخرسانيةاللي تشيل وزن كوبري من حارتين و اتجاهين لازم تكون قواعد خرسانية كبيرة و متكررة كل مسافة و لتكن 150 او 200 متر على الاكثر
مش قاعدة في شرم و التانية في تبوك و بقيت الكوبري عالطاير بينهم

وبالتالي عملية انشاء تلك القواعد و ما تستلزمة انشائات ستدمر الحياة البحرية تماماً

لذا من الابسط تماماً انشاء هذا الكوبري المزعوم في مكان آخر و ليكن 50 كيلو شمال شرم مثلا حتى وان كان سبب ذلك ان الكوبريسيكون اطول قليلاً في المسافة

Anonymous said...

ذو النون المصري
.................
بالنسبه للتصويت علي موقع افحت ،،،كيف يمكن ان نصوت هناك؟و كيف يمكن وضع لينك الترشيح الظاهر مع البوست في البوست؟

soosa el-mafroosa said...

irc president

مش بعيد يعملوا ديانة جديدة لتعظيم العائلة المالكة و ساعتها هتبقى العائلة المقدسة

soosa el-mafroosa said...

صاحب البوابة

تحياتك وصلت لكل الرعاع

soosa el-mafroosa said...

islamist bloke

لكل أجل حساب

هيعظم ع اللي خلقه؟

بس أكيد ربنا له حكمة..بيخلص ذنوبنا يمكن

جايز؟

soosa el-mafroosa said...

amr ahmed

عمرو بيه
احنا اللي بنعمل كده في نفسنا

لما يبقى فيه دولة كبيرة و كل تصرفاتها تحت المجهر يبقى لازم مسؤوليها و شعبها يتصرف تصرفات تليق بالمكانة بتاعها

لكن احنا حكام و محكومين ..ماشيين بدعا الوالدين

soosa el-mafroosa said...

عدى النهار

شكرا ع الإضافة

عموما بعد الرفض الرئاسي المجيد

فضيحتنا بقت بجلاجل في كل حتة

soosa el-mafroosa said...

rony

سوسة الحقودة سوسة الحقدة
جاتن نيلة في حظنا الهباب

بس انت عندك حق

انا مالي و مال شرم..هو أنا أدها و الا أد الناس اللي فيها
عن إذنك..امشي جوه الحيطة أنا كمان

soosa el-mafroosa said...

رينا
حسبي الله و نعم الوكيل

هو اللي قادر يولع في شرم الشيخ و اللي فيها
يا إما يولع فينا احنا

عشان كل الأطراف ترتاح

soosa el-mafroosa said...

yasser

اللي اعترض واحد صاخبنا بيجي و يروح كده
اللي في الصورة ده واحد ابنه أكله القرش
و الحكومة شايفه انه نفسه يروح شرم يصيف

soosa el-mafroosa said...

زين الكملاوي
أخجلتم تواضعنا

هو تفكير الجماعة منحرف من زمان
دي حقيقة بنتأكد منها كل يوم

soosa el-mafroosa said...

عصفور المدينة
لا ما هو خلاص..و يخبوا ليه هو حد يقدر يقف في وشهم

كل حاجة بأت على ميه بيضا و على عينك يا تاجر

و الله نفسي السعودية تبتدي تعمل نص الجسر و غصب عن اللي خلفوا اللي عندنا هيضطروا يكملوه

soosa el-mafroosa said...

شمس الدين

كلنا في الفقعة سواء

ماحادش بيفتكر ساعته

خصوصا لو مستقر في شرم زي حد صاحبنا

الماء و الخضرة و الوجه الحسن..و الإسرائيليين و الهود حواليكي في كل مكان

مكان كده يبعث ع البهجة

عايزاه يفكر في الساعة أو يفكر فينا

طب و ليه

soosa el-mafroosa said...

نقطة مية

لأ و ليه و بنخاف ع المصريين الرعاع ليه؟

كفاية علينا رجال الأعمال و الطبقة العليا و بس

و لا عزاء للطبقة المتوسطة و لا الفقراء

soosa el-mafroosa said...

حسن محمود

هي بالنسبة للمرارة هي اتفقعت من زمان
ماتعرفش حد يتبرعلي بواحدة

و الراجل التاني يقولله هاشيل المصارييييييييف
يقوله لأ..مش لاعب

انت عايز تجيبلي المصريين لحد عندي و ماقعدش في الحكم لغاية لما أكمل 100 سنة..لا يا عم

فقعة

soosa el-mafroosa said...

mohamed a.ghaffar

آه و الله.مش عارفة انا ازاي كنت بالغباء ده و صدقت

مافيش فايدة مهما الواحد عاش و شاف
هيفضل ساذج و فاكر ان أي حكومة المفروض يهمها مصلحة الشعب
و أي رئيس المفروض انه يعمل اللي عليه عشان ينقذ مواطنيه من الموت

عجبي

soosa el-mafroosa said...

فارس عبد الفتاح

بالنسبة لموضوع حماس و السلطة أنا عند رأيي..الطرفين غلط و اللي بيعملوه ده تهريج

بالنسبة للفكرة القديمة ..التاريخ بيقيم الأفعال لا الأفكار

تحياتي

Anonymous said...

ذو النون المصري
انا اللي كنت باسال عن افحت بس مكسل ادخل باليوزر نيم
تحياتي

واحد من الإخوان said...

يا سلام على الحقد الطبقي والحللي بتاعكم يا جماعة
كل ده عشان مش عارفين تروحوا شرم
يبقى الريس معاه حق
إنتوا عاوزين الكوبري عشان تروحوا شارم بالميكروباص من السيدة عائشة
ولا عبود
هو يعني ما ينفعش يكون عندنا حتة نضيفة ابدا

وبعدين لعلمكوا بقى
الريس ساب كل مصر وراح قعد في الصحراء هناك قبل أي حد
ولا هي ما حليتش في عينكم غير لما الريس قعد فيها

وعاوزين تروحوا السعودية بالكوبري ليه ؟
ليه ؟
ما تروحوا بالبحر أهو حتى الريس يستريح منكم في اقرب عبارة

طب عندا فيكم بقى

الريس هيعمل الكوبري

بس ما حدش هيعدي علية غيرة هو وبس

هههههههههههه

و شرم شرم تحيا شرم والريس اللي محتل شرم
يا ساتر ده حاجة تفرس صحيح

محمد حمزة

Anonymous said...

معلش ياسوسة هارد تانى على الحصان الاسود

لسه يافندم ماوصلناش لدرجه بروفيسور بس معالينا فى طريقنا ان شاء الله للحصول على الدكتوراه

وانت فعلا بتتكلم كأنك الحكومه ماهو تبريرك هو نفس تبرير الحكومة

وبعدين مره بروفيسور وبعد كده عم وبعد كده بايلوت وفى الاخر متر
مش تستقر ليك على رأى؟

والله كويس انى استفزيتك يا أخى ده انا عمرى ماستفزيت حد قبل كده خالص

ياترى عند سيادتك الشعب المرجانية أهم من البشر ولا البشر أهم ؟

وياريت لو سمحت ماتستخدمش المكيفات ولا العربيات ولا التلاجات ولا اى تكنولوجيا بتلوث هبة الله الى مصر. قد كده وصل بيك الاستهتار انك تبوظ البيئة المصرية ماهى العربيات بتلوث الجو المصرى والأرض المصرية - شوف احنا نركب حصنه أحسن

ياكابتن اذا الكوبرى ده هايريح ناس كتير فى ستين داهيه الشعب المرجانيه
ان شاء الله عنها ماطلعت
راحة البنى ادم مش راحة الشعب المرجانية هى اللى تجيى الأول

أما عن خصوص انى هاجمت وطنيتك ... فين ده ؟؟؟
ياعمى انا بهاجم تفكيرك مش بهاجم شخصك وماجبتش سيرة انت وطنى ولا ولا
----------------------------------
و علشان تبقى عارف كمان القواعد الخرسانيةاللي تشيل وزن كوبري من حارتين و اتجاهين لازم تكون قواعد خرسانية كبيرة و متكررة كل مسافة و لتكن 150 او 200 متر على الاكثر
مش قاعدة في شرم و التانية في تبوك و بقيت الكوبري عالطاير بينهم
----------------------------------
ماهو علشان كده انت مافهمتش حكاية الجزيرة الصناعية
قاعده تبقى فى شرم وقاعده تبقى على جزيرة صناعية والكوبرى بينهم يكون طائر علشان يكون فوق الشعب المرجانية وبعد كده قواعد الكوبرى تبقى عادية فى الميه
ياكابتن الموضوع اتدرس وكان جاهز للتنفيذ واكيد كانوا عاملين حسابهم للشعب المرجانية
ولعلمك قبل مابيتعمل مشروع عملاق زى ده بيبقى فى حاجه اسمها مسح بيئى ودراسة العوامل البيئية
أبقى روح أسألهم كنتم هاتعملوا ايه علشان ماتدمروش الحياه البحرية

سلام

Anonymous said...

ونسيت أقولك اذا عايز رأى البروفيسرات والخبراء فى الموضوع ده ابقى شوف الموقع

news.filbalad.com/News.asp?NewsID=18989

سلام

فارس عبدالفتاح said...

احترامي وتحياتي

انا مش فاهم اللى انت تقصديه يعني ايه حماس والمنتظمة الفلسطينية غلط

يعني سياسة حماس غلط وسياسة منظمة التحرير غلط

امال ايه السياسات الصح فى الوطن العربي فى رايك

هذه واحده اما الثانية التهريج لعلمك الخاص يا دكتورة ان مش كل حاجة تتحل بالكلام او المفاوضات او بالمعاهدات

ومش حل كاجة تتحل بالسلاح او بالقتل هذا على حسب الحالة

نعم يوجد فوضي عسكرية فى شوارع غزة لانه منطقة نفوذ حماس وهنا سؤال ليكي يا دكتورة

لما لا يتقاتلون ( حماس - والمنظمة ) فى الضفة الغربية لان بكل سهولة وبساطة غزة هي معقل حماس والسلطة تريد ان تفرض قوتها على حماس فى عقر دارها

وهذا يستفذ الشباب المنتمي الى حماس فى غزة فقط

وليس فى الضفة الغبية ككل



اما عن الفكرةالقديمة ..التاريخ بيقيم
الأفعال لا الافكار

بصراحة ان مش متاكد من اللي تقصدية
بس اظن انك تقصديني انا شخصيا واللى انا غلطان


المهم فيه نظرية تقول لكل فعل رد فعل مساوي له فى القوة ومضاد له فى الاتجاة

طحياتي

BaTresYa said...

اما قلة ادب صحيح ..والله ليه حق ميوافقش .. هو اي حد كدا يدخل شرم ..قلة ادب قلة ادب يعني

فارس عبدالفتاح said...

عفواً لما قد سقط سهواً مني في ما جاء في تعقيبك فجلس أعيد واردد وافهم مقولتك :

( بالنسبة للفكرة القديمة ..التاريخ بيقيم الأفعال لا الأفكار )

أولاً لم استطع أن اعرف ماذا تقصدين بالفكرة القديمة ؟

لكن التاريخ يقييم الأفعال لا الأفكار ..... فاسمحيلي هذه مقوله عارية عن الصحة فلكل فعل له فكرا أو أفكار يستند إليه الفاعل في فعله .

ونضرب مثل : الدين فكر أولا ثم تطبيق الفكر بالفعل ثانياً أليس هذا صحيح .

ونقول إذا دعوتي إنسان غير مسلم إلى الإسلام هل تلزميه أن يطبق الإسلام بالعمل ( بالفعل ) أولاً ثم يقييم ( يقتنع ) بالدين بعد ذلك ...... أم العكس .

الصحيح أن تدعوه بالفكر ثم بعد أن يقتنع ينفذ الفكر ( الدين ) على ارض الواقع ( العمل ) .

لهذا كان الله سبحانه وتعالى علواً كبيراً يقول أفلا يتدبرون القرءان أم على قلوبهم أقفالها ،،، أفلا يعقلون ،، أفلا يتذكرون أفلا أفلا أفلا .

وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم في حديث ما معناه الدعاء مخ العبادة ( ص ) مع أن الدعاء هو تمني ورجاء يجول في العقل ثم يترجم إلى كلام .

إذاً العقل ثم العمل وليس العمل ثم العقل أنت وضعتي العربة أمام الحصان والعكس صحيح .

المخترع : يخترع ثم يفكر أم يفكر ثم يخترع الصحيح يفكر ثم يخترع .

فمن هنا التاريخ يقول فعل ( زيد ) هذا .

ولكن السؤال التاريخي يفرض علينا نحن من نحاول أن نفهم التاريخ لماذا فعل ( زيد ) هذا الفعل .

ما السبب أو ما الذي دفع ( زيد ) أن يفعل هذا .... هذا السؤال يضعنا أمام العقل ( الفكر ) والدوافع النفسية والفكرية والبيئية والجغرافية والتاريخية والسياسية والعلمية والاجتماعية لمعرفة أصل الدافع ( الفكر والأفكار ) التي جعل فرد أو مجتمع أو قبيلة أو شعب إلى انتهاج سلوك معين أو فعل معين أو أمر بذاته وهذا يوجد في علم الاجتماع السياسي المرتبط بكل ما ذكرت وهذا أيضا فكر( علم ) يحلل الواقع الملموس آلا وهو الفعل الصادر عن الفاعل .

طحياتي . أستاذتنا واختنا سوسه ........ فارس عبد الفتاح

شبابيك عربية said...

يا جماعة أنتوا مش فاهمين الحكومة هما خايفين على الناس اللى هتشوف شرم الشيخ ويقارنوا مابينهم وبين الناس اللى هناك وبعدين يتعقدوا وتجلهم حالة نفسية ويمكن يعملوا عملية ارهابية ويولعوا فى نفسهم ويبوظوا السياحة

حقى اهرتل said...

انا كنت من غير الصحاب صاحب قلق
وكنت عايش ف الحياه ع المفترق
مين اللى قال انك هتقدر تنتفض
من غير ما حد يشد ايدك م الغرق

Unknown said...

دبي وابو ظبي اخطر

بصراحة الحياة السياحية في دبي اوسخ من المناظر الموجوده في شرم وللمعلومية هي يزورها السعوديين 4 مرات بالسنه بسياراتهم فلماذا القلق !!!!!!

husam shady said...

منجلكمش فى كوبرى
وتحيا شرم ونموت إحنا زى ما مات أهالينا علشانها من أول القرن لغاية دلوقتى
و..........ولا بلاش
بس طظ فى مبارك
ومليون طظ كمان

Anonymous said...

هو قال لا
مين يقول اه ؟؟؟

تحياتى ,,,

soosa el-mafroosa said...

tamer nabil

و مين يقدر على زعل اسرائيل؟
يا عم احنا عايزين نمشي جنب الحيط

soosa el-mafroosa said...

بنت سعد

و نقرب ليه بين البلدين

اجنا يا جماعة أححسسسسسسسسسن دولة في العالم

ولا يمكن ننزل لمستوى أي دولة تانية و نعمل كوبري معاها
انشالله الشعب كله يفطس

soosa el-mafroosa said...

علا من غزة

و يتعبوا نفسهم ليه و يغيروا مكان الكوبري

هما مش محتاجين حسنات

واضح ان عندهم كتييير

ربنا أعلم بعباده

soosa el-mafroosa said...

elgazaly

مش عارفة صحيح بنندهش ليه

و صدقنا ليه؟

هنفضل طول عمرنا سذج كده
نستاهل اللي بيجرالنا

soosa el-mafroosa said...

بياتريس

مش كده و النبي

soosa el-mafroosa said...

قلب أبيض

ما التاتنيين اللي كانوا هيدفعوا الفلووووس..و احنا مش هندفع حاااجه و هنقبض ع الجاااهز

بس تقولي ايه

أكل و بحلقه

soosa el-mafroosa said...

a.samir

هو تقريبا كلنا كان بيتهيألنا

مش عارفة امتى بالظبط هنصحى من النوم

soosa el-mafroosa said...

hapasa

لو عايز فيزا شرم
أعرفلك واحد بيضربها زي الحقيقي تمام

شكرا ليك ع المديح..أخجلتم تواضعنا

من غير صرم ولا حاجه..هاستناك على طول اعتبر المدونة بيتك و مطرحك

soosa el-mafroosa said...

صاحب البوابة

شكرا ع التنبيه

soosa el-mafroosa said...

ذوالنون المصري

هو من الآخر موضوع الأمان الشخصي لفخامة الرئيس

بالإضافة لإعتراضات الحبيبة اسرائيل

soosa el-mafroosa said...

مصري
الصراحة المرة دي عندهم حق

أنا شخصيا مش عارفة أودي وشي فين

صحيح احنا على رأي المثل

أقرع و نزهي

soosa el-mafroosa said...

بالله المستعان

و ليه بلاش دلع

انتي تقيبا الوحيدة في الدنيا دي اللي بتدلعيني

كباري كباري ...يعني جت ع الجسور ووقفت

ماهو كان يبقى رئيس الجسر

على الأقل واحنا معديين ع الجسر يمكن كنا افتكرناه بدعوتين حلوين

يمكن ينفعوه

soosa el-mafroosa said...

ftm

و النبي ماعرف غيره

أنا من أول ماتولدت
و تقريبا لحد ماموت

ماشفتش ريس غيره

soosa el-mafroosa said...

ولي النعم

شكرا ليك ع العتاب الرقيق يا ولي النعم

بس ممكن لو سمحت بالتقريب كده حضرتك هتفضل كابس على نفس الشعب الخنزقور لحد امتى

معلش يعني ربنا يطول في عمرك و يقصر في عمرنا

أهو نخلص

soosa el-mafroosa said...

الحصان الأسود

مع احترامي لرأيك

ماعتقدش

لأن القواعد ممكن يبعدوها عن الشعب و الحياة البحرية

و بعدين متهيألي حياة البشر أهم

soosa el-mafroosa said...

يا مراكبي

و مين ينسى؟؟

و هننسى ايه و الا ايه؟

كفايا علينا ان الرئيس رياضي و بيحضر مباريات المنتخب

حتى في أثناء غرق شعبه في البحر الأحمر

soosa el-mafroosa said...

إمام الجيل

يعيش الوطن واحنا مش مهم

يعيش الوطن واحنا مش مهم

soosa el-mafroosa said...

sendbad

حسبنا الله و نعم الوكيل

يمهل ولا يهمل




حسن محمود و الحصان الأسود

خدوا راحتكم ع الآخر

soosa el-mafroosa said...

ذو النون المصري

اللينك موجود في الموقع في صفحة الأسئلة الشائعة..فيه كود هتاخده و تحطه في التمبليت و هيظهر الأيكون في كل موضوع

لما تحب تحط الموضوع في الموقع اضغط على كلمة أضف

بالنسبة للترشيح في الموقع اضغط على كلمة إفحت الموجودة تحت رقم التصويت

soosa el-mafroosa said...

واحد من الإخوان-محمد حمزه

كشفتني قدام نفسي و الكل

فعلا أنا عامله كل ده عشان عايزة أروح شرم

يعني الإسرائيليين رايحين جايين

و انا اموت قبل ماشوفها

و بعدين أعترفلك اني كسلانه شوية

لو عندي شوية نشاط كنت لما أحب أروح السعودية

أخدها لهناك عوم

soosa el-mafroosa said...

فارس عبد الفتاح

يا أستاذ فارس انا احترم ثقافتك الواسعة

لكن أرجو ان المنلاقشة تنحصر في الموضوع المطروح و بالنسبة للمواضيع الأخرى
حضرتك دلوقتي صاحي مدونة وتقدر تكتبها هناك و كلنا نيجي نعلق و نتحاور هناك

وشكرا

soosa el-mafroosa said...

batresya

فعلا و الله

احنا هنبتدي نشب و نبص في طبق غيرنا

كل واحد ياكل من قدامه يا حضرات

soosa el-mafroosa said...

شبابيك عربية

لا واحنا أهم حاجة السياحة

اهم من الحرق
و الغرق
و الإنفلونزا
و السرطان

تعيش السياحة و احنا مش مهم

soosa el-mafroosa said...

حقي أهرتل

و عجبي

soosa el-mafroosa said...

kahtani

ماهو هما مش خايفين من السعوديين

هما خايفين من المصريين

دول أخطر بكتيييييييييييييير

soosa el-mafroosa said...

che husam

احنا نقول زي ماحنا عايزين

لكن الواقع

ان حنا اللي واخدين 70 مليون طظ

soosa el-mafroosa said...

كريم

احنا اللي طول عمرنا هنقول آه

بكل ما في الكلمة من معاني

الطائر الحزين said...

عارفة
يمكن يكون ه خير
ودرء مفاسد ليبقى العملية سداح مداح والناس اللى فى شرم اللى انتو عارفهينهم يلاقوا الطريق سهل ويخدوها مشى لحد هناك
وبعدين هو عم الحاج ممكن يفرض رسوم على الكوبرى زى ما عامل رسوم على العربيات النقل والاجرة التى بتطلع الكوبرى واللى بتنزل منه
ولا عزاء للمحتاجين
حاجة تقرف

Abo Amr said...

ايام عبد الناصر
كان فيه كرامة و مفيش فلوس
ايام السادات
كان فيه فلوس و مفيش كرامة
ايام الاخ البتاع دلوقتي
لا فيه لا فلوس و كرامة و لا يحزنون

كنت زيكم فرحان اوي بموضوع الجسر ده
و خصوصا ان عملي بالسعودية
و السعوديين نفسهم
كانوا فرحانيين

لكن ازاي الفرحة تعدي كده
لا يمكن
لازم ابوجمال يبوظها علينا
الهي و انت جاهي ينضرب في شرم الشيخ
اللي بيحبها اوي دي

بنوتة said...

المكان ده شبه مكتبة الاسكندرية ابل ما تتزبت و تتجهز
صح ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Anonymous said...

الى سوسة - إسلوبك فالكتابة جميل وممتع وأتمنى لك النجاح الدائم والتشرف بزيارة مدونتى المتواضعة - تحياتى

Anonymous said...

بسم الله الرحمن الرحيم
اول حاجة أحب أقولها : أسلوبك جميييييييييل جداً
وعل فكرة متهيقلي و الله أعلم انو حكاية الكبري لو كانت تمت ولو حصلت وحدة عربية ولو تكون جيش عربي أسلامي ولو....ولو....ولو.....إلخ إلخ إلخ
الكبري ده كان هيسهل نقل القوات الي قلب سيناء في ساعات قليلة جدا

Moony said...

بيفكرنى بمقوله لجمال عبد الناصر ايام النكسة و مع استعداده لحرب الاستنزاف
قال اننا اذا مات منا مئة فيوجد المئات و لكن العدو اذا مات منه فرد لايوجد لديه البديل لان مصر لديها فائض ف الاحتياطى البشرى و العدو لا يملك ذلك

طبعا مش قصدى انى اقول حاجه على عبد الناصر دا حبيبى وروح قلبى بس اللى يضحك ان احنا عندنا فائض بشرى ف مش مشكله لما يموت مننا 1000 و لا 2000 يا سوسه مش هتفرق كتير مش هنخس

بعد موت ال 1000 دول ب 3 ساعات هيكون نساء مصر عملوا الواجب و خلفوا 2000 بدلهم

:D
حاجه تنقط

و الله بلد ليها العجب

و البعدين انا اللى عتبة على السعودية
ازاى يوصلوا بلدهم اللى فيها مكة و المدينة ب بلد زباله زى شرم الشيخ دى ارض السعوديه زمنها بتعيط, اذا كان ارض مصر بتعيط عشان شرم فيها
دى مش شرم دى شم

لكى الله يا مصــــــــــــــر